دکتر مهدی رفیعیدکتر مهدی رفیعیدکتر مهدی رفیعی
info@drmehdirafiei.com
اصفهان، توحید میانی، جنب بانک پاسارگاد، مجتمع نگار ۱، طبقه ی دوم
03136260223
دکتر مهدی رفیعیدکتر مهدی رفیعیدکتر مهدی رفیعی

یک تفکیک ساده از 3 مرحله مختلف درمان ارتودنسی چیست؟

متخصص ارتودنسی اصفهان | دکتر مهدی رفیعی

یک تفکیک ساده از 2 مرحله مختلف درمان ارتودنسی چیست؟

 درمان ارتودنسی

بله، هدف اصلی درمان ارتودنسی این است که دندان‌ها و بایت‌ها را به درستی مرتب کند تا لبخندی صاف و زیبا به شما بدهد. در سطح پایه، احتمالاً می‌دانید که بریس‌ها و انواع دیگر درمان‌ها به آرامی دندان‌های شما را به مرور زمان در یک راستا قرار می‌دهند. اما، آیا می دانستید که در واقع دو مرحله مختلف درمان ارتودنسی وجود دارد؟

دانستن اینکه فازهای مختلف چیست، شامل چه مواردی می‌شوند و چگونه متفاوت هستند، به شما درک بهتری از کل فرآیند می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند که تجربه درمان ارتودنسی شما تا حد امکان روان و موثر باشد.

بنابراین، اگر می‌پرسید مراحل بریس‌ها (یا الاینرها و سایر درمان‌ها) چیست، ما شما را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

دکتر مهدی رفیعی متخصص ارتودنسی اصفهان ، دندانپزشک و درمان ناهنجاری های فک و صورت هستند.

2 مرحله درمان ارتودنسی برای نوجوانان و بزرگسالان:

به طور کلی، زمان درمان فعال ارتودنسی می تواند بین 6 تا 18 ماه طول بکشد. بازه زمانی دقیق به شدت و نوع مال اکلوژن (ناهمترازی بایت) و نوع خاصی از دستگاه ارتودنسی مورد استفاده بستگی دارد. اما، همه انواع درمان ارتودنسی معمولاً از دو مرحله متمایز از درمان ارتودنسی پیروی می کنند – برنامه ریزی، همسویی (معروف به فعال)، و حفظ.

متخصص ارتودنسی اصفهان | دکتر مهدی رفیعی
متخصص ارتودنسی اصفهان | دکتر مهدی رفیعی

1.فاز برنامه ریزی

مانند هر چیزی، بدون شروع با یک برنامه خوب، نمی توانید انتظار بهترین نتایج ممکن را داشته باشید. بنابراین، اولین مرحله از درمان ارتودنسی شما زمانی خواهد بود که ارتودنتیست برنامه درمانی سفارشی شما را ایجاد کند.

در طول چندین جلسه اول شما، متخصص ارتودنسی بایت فعلی شما را ارزیابی کرده و تشخیص دقیق را انجام خواهد داد. سپس از این اطلاعات برای تعیین گزینه های شما در انواع درمان و برنامه ریزی مجدد دندان های شما به موثرترین و به موقع ترین روش استفاده می شود.

ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان می باشند. و با هدف بهبود روابط میان فک و دندان و منظم کردن دندان های نامنظم کنار شما عزیزان هستند.

ارزیابی های اولیه که متخصص ارتودنسی انجام می دهد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ارزیابی های دندانپزشکی/پزشکی –

مشکلات دندانی و فیزیکی اغلب بسیار نزدیک به هم مرتبط هستند.

مشکلات سلامت دهان و دندان می تواند باعث مشکلات پزشکی شود و مشکلات پزشکی خاص می تواند باعث مشکلات سلامت دهان شود. با این ارزیابی، متخصص ارتودنسی شما می‌خواهد اطمینان حاصل کند که هر گونه مسائل بهداشتی پزشکی و دندانی قبل از شروع درمان فعال ارتودنسی تحت کنترل است.

اشعه ایکس جامع –

اشعه ایکس پانورامیک نمای عالی از موقعیت دقیق هر دندان و ریشه مربوطه آن را قبل از شروع درمان ارائه می دهد. آنها همچنین فرصتی را برای ارتودنتیست شما فراهم می کنند تا هرگونه آسیب از قبل موجود به مفصل فک یا عوارض احتمالی را ببیند.

تصاویر کامپیوتری سه بعدی –

اغلب برای درمان با اینویزیلاین یا دیگر ترازهای شفاف انجام می شود، این تصاویر پیشرفته طرح درمان شما را قبل و بعد از آن مشخص می کند. آنها همچنین دیدگاه هایی را نشان می دهند که چگونه درمان ممکن است بر تقارن فک و شکل صورت شما تأثیر بگذارد.

قالب‌های بایت –

قالب‌گیری بایت با گاز گرفتن در یک سینی دندانی که پر از ژلی است که اطراف دندان‌های شما سفت می‌شود، انجام می‌شود. پس از برداشتن سینی ها از دهان، از آنها برای ایجاد مدل های گچی از دندان های شما استفاده می شود. این مدل ها ارتودنتیست را قادر می سازند تا موقعیت هر دندان را نسبت به دندان های دیگر شما ارزیابی کرده و درمان شما را برنامه ریزی کند.

عکس‌های سنتی –

قبل، حین و بعد از عکس‌های صورت و دندان‌های شما می‌تواند در ارزیابی چگونگی پیشرفت درمان و تأثیر آن بر شکل صورت شما بسیار ارزشمند باشد. بسته به اینکه چه نوع درمان ارتودنسی را شروع می کنید و وسایل مورد استفاده، معمولاً ترکیبی از برخی از ارزیابی های فوق استفاده می شود.

اگر مشکل ازدحام بیش از حد دارید و مشخص شد که باید هر گونه کشیدن دندان را انجام دهید، در این مرحله در مطب دندانپزشکی شما انجام می شود.

این نوع کار دندانپزشکی باید قبل از شروع درمان فعال ارتودنسی انجام شود.

برای آشنایی بیشتر با دکتر مهدی رفیعی به اینستاگرام متخصص ارتودنسی در اصفهان مراجعه کنید.

 

متخصص ارتودنسی اصفهان | دکتر مهدی رفیعی
متخصص ارتودنسی اصفهان | دکتر مهدی رفیعی

2.فاز تراز (معروف به فعال).

در مرحله دوم درمان ارتودنسی، طرح درمانی شما عملی می شود. نوع دستگاه/دستگاه ارتودنسی که تجویز و تصمیم گیری می شود روی دندان شما نصب می شود.

دستگاه یا ثابت یا قابل جابجایی خواهد بود. رایج‌ترین نوع دستگاه ثابت، بریس‌های سنتی هستند که از براکت‌های جداگانه استفاده می‌کنند که توسط یک سیم فلزی به هم متصل می‌شوند. بریس های دیمون یکی دیگر از انواع این بریس ها هستند.

بریس های لینگوال نیز وجود دارند که روی پشت دندان ها ثابت می شوند و کمتر دیده می شوند.

از طرف دیگر، لوازم قابل جابجایی یکی دیگر از گزینه های ممکن است که در حال افزایش است.

محبوب ترین نمونه اینویزیلاین (و دیگر ترازهای واضح) است. دستگاه های متحرک به گونه ای طراحی شده اند که برای مدت زمان مشخصی در روز استفاده می شوند تا درمان ارتودنسی تسریع شود.

همچنین ماسک های سر و صورت قابل جابجایی وجود دارد که برای مال اکلوژن های خاص تجویز می شود.

مهم نیست که از چه نوع دستگاهی برای درمان فعال شما استفاده می شود،

در این مرحله برای چکاپ های دوره ای به مطب ارتودنتیست خود می روید تا اطمینان حاصل کنید که فشار صحیح به دندان های شما وارد می شود و دستگاه ها را در صورت نیاز تنظیم می کنید (یا مجموعه بعدی خود را به شما می دهند. تراز کننده ها).

بسیار مهم است که در فواصل زمانی تعیین شده به نوبت ها بروید و در صورت آسیب دیدن یا شکستن قسمتی از دستگاه یا درد زیاد، تماس بگیرید.

پیام بگذارید

نوبت دهی ۰۹۱۰۲۵۷۶۷۹۹