دکتر مهدی رفیعیدکتر مهدی رفیعیدکتر مهدی رفیعی
info@drmehdirafiei.com
اصفهان، توحید میانی، جنب بانک پاسارگاد، مجتمع نگار ۱، طبقه ی دوم
03136260223
دکتر مهدی رفیعیدکتر مهدی رفیعیدکتر مهدی رفیعی

تفاوت دندانپزشک و ارتودنتیست چیست؟

متخصص ارتودنسی اصفهان | دکتر مهدی رفیعی

تفاوت دندانپزشک و ارتودنتیست چیست؟

تفاوت دندانپزشک و ارتودنتیست

 

متخصص ارتودنسی بریزبن

همه ما از این واقعیت آگاه هستیم که دندانپزشکان و ارتودنتیست ها برای سلامت دندان ها و لبخند زیبا نقش اساسی و مستقیم دارند. با این حال، بسیاری از مردم نمی توانند تمایز ظریف بین این دو حرفه را تشخیص دهند و به اشتباه فکر می کنند که آنها یک چیز هستند. آنها شباهت های زیادی دارند – آنها به ما کمک می کنند بهداشت دهان و دندان خود را کنترل کنیم – با این حال، تخصص ها و روش های آنها در هر مورد متفاوت است.

بنابراین لازم است از چند تفاوت اساسی بین دندانپزشکان و ارتودنتیست ها مطلع شویم تا تصمیمات درمانی مناسبی اتخاذ کنیم.

ارتودنتیست چیست و دندانپزشک چیست؟
تعاریف ساده ای از دندانپزشک و ارتودنتیست هستند:

دندانپزشک که به عنوان جراح دندان نیز شناخته می شود، جراحی است که در دندانپزشکی، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها و شرایط حفره دهان تخصص دارد.
ارتودنسی یک تخصص دندانپزشکی است که با تشخیص، پیشگیری و اصلاح دندان‌ها و فک‌های نامناسب، الگوهای بایت نامرتب سروکار دارد.

اصولاً می توان گفت همه ارتودنتیست ها دندانپزشک هستند اما همه دندانپزشکان ارتودنتیست نیستند. البته علاقه اصلی آنها لبخند درخشان و دندان های بی نقص ما است، اما تفاوت اصلی در روش مراقبت، آموزش تخصصی و درمان آنها رخ می دهد.

دندانپزشکان با شایع ترین مشکلات دندانی مانند بیماری لثه و پوسیدگی دندان سروکار دارند. اولویت آنها سلامت دهان و دندان بیمارشان و انجام پاکسازی های معمول هر چهار تا شش ماه یکبار است. آنها به مسائل کلی مربوط به سلامت دهان و دندان ما می پردازند و بهداشت عمومی دهان را ارتقا می دهند.

ارتودنتیست ها دندانپزشکانی هستند که تحصیلات رسمی دندانپزشکی خود را تمدید کرده و (حداقل دو سال) در ارتودنسی تخصص دارند. تمرکز اصلی آنها روی فک و حرکت دندان ها است. متخصصین ارتودنسی از مسائل دندانی مانند تراز دندان و فک مراقبت می کنند. آنها واجد شرایط قرار دادن بریس و مقابله با مشکلات دهانی مربوط به نیش هستند.

دکتر مهدی رفیعی متخصص ارتودنسی اصفهان ، دندانپزشک و درمان ناهنجاری های فک و صورت ، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان می باشند. و با هدف بهبود روابط میان فک و دندان و منظم کردن دندان های نامنظم کنار شما عزیزان هستند.

متخصص ارتودنسی اصفهان | دکتر مهدی رفیعی
متخصص ارتودنسی اصفهان | دکتر مهدی رفیعی

دندانپزشک چیست؟

به بیان ساده، آنها پزشک دندان هستند. مانند همه پزشکان، انتظار می رود که دندانپزشکان قبل از دریافت گواهینامه، در عمل خود به طور گسترده آموزش ببینند. به طور معمول، آنها قبل از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی برای مدرک پیش از دندانپزشکی یا پیش پزشکی به کالج می روند.

آنها شرایط سلامت دندانی دندان ها، دهان، لثه ها و زبان شما را تشخیص داده و درمان می کنند. دندانپزشکان نیز صلاحیت تمیز کردن دندان های شما را دارند، اما متخصصان بهداشت دندان عموماً از این امر مراقبت می کنند.

هنگام مراجعه به دندانپزشک، می توانید مراقبت های زیر را انتظار داشته باشید: انجام و تفسیر اشعه ایکس دندان پر کردن حفره ها کشیدن دندان (آخرین گزینه برای هر دندانپزشکی) ترمیم دندان های ترک خورده پر کردن و باندینگ دندان درمان بیماری های لثه تجویز درمان و داروهای مناسب برای سلامت دهان و دندان سفید کردن دندان ها نصب تاج یا روکش نظارت بر رشد دندان های کودکان جراحی دهان به طور کلی، زمانی که صحبت از سلامت کلی دهان و دندان و یک لبخند زیبا می شود، فردی که باید به سراغش برویم دندانپزشک است.

البته محدودیت هایی برای عمل دندانپزشک عمومی وجود دارد. اگر نیاز به صاف کردن دندان دارید، دندانپزشک نمی تواند به شما کمک کند. به همین دلیل است که باید از متخصص ارتودنسی کمک بخواهید.

متخصص ارتودنسی چیست؟

ارتودنتیست ها نیز پزشک دندان هستند، اما با پیچ و تاب. آنها دندانپزشکان با تخصص در تراز دندان و فک هستند. ارتودنسی را می توان “برادر کوچکتر” دندانپزشکی نامید. این یک شاخه نسبتا مدرن از دندانپزشکی است که به اواسط دهه 1800 باز می گردد. در این مدت اولین سیستم ساده برای سازماندهی مال اکلوژن ها (موقعیت ناقص دندان ها در هنگام بسته شدن فک ها) تصور شد.

این سیستم امروزه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تا اواسط دهه 1970، بریس ها با پوشاندن فلز دور هر دندان ساخته می شدند. با پیشرفت در چسب ها، به جای آن می توان بریس های فلزی را به دندان ها چسباند. این پیشرفت به طور فوق العاده ای صاف کردن دندان ها و تراز فک را بهبود بخشید.

متخصصین ارتودنسی، مانند دندانپزشکان، قبل از شروع دانشکده دندانپزشکی، یک رشته پیش پزشکی یا پیش از دندانپزشکی را دنبال می کنند.

پس از اتمام دانشکده دندانپزشکی و شرکت در آزمون گواهینامه، متخصصان ارتودنسی حداقل به مدت 2 سال وارد یک دوره رزیدنتی ارتودنسی می شوند تا تخصص خود را در ارتودنسی دریافت کنند.

متخصصین ارتودنسی خبره سلامت دهان، دندان‌ها و لثه‌های شما را تشخیص داده و درمان می‌کنند و بر اطمینان از درست بودن فک و دندان‌های شما تمرکز می‌کنند. هدف آنها این است که شما دندان های بی نقص و فک مناسب داشته باشید.

متخصص ارتودنسی اصفهان | دکتر مهدی رفیعی
متخصص ارتودنسی اصفهان | دکتر مهدی رفیعی

ارتودنتیست ها برای انجام موارد زیر آموزش دیده اند:

نظارت بر رشد صورت (نیش و خط فک) در کودکان.
تشخیص و درمان نامرتبی دندان ها و فک ها (مال اکلوژن).
ایجاد یک استراتژی درمانی که شامل بریس و نگهدارنده است.

انجام عمل جراحی صاف کردن دندان

نصب ابزارهای دندانپزشکی مانند بریس ها، هدگیرهای ارتودنسی، گشادکننده های کام یا وسایل هربست.
ارتودنتیست ها به دندان های کج کمک می کنند، اما به بیماران با مشکلات دیگر نیز کمک می کنند.

که شامل آندربایت و اوربایت، کراس بایت، فاصله بین دندان ها و ازدحام بیش از حد دندان ها می شود. در حالی که ممکن است یک دندانپزشک واجد شرایط ارائه مراقبت های ارتودنسی خاص باشد، یک متخصص ارتودنسی برای توصیه یک روش ارتودنسی مناسب مناسب تر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات دکتر مهدی رفیعی به صفحه خدمات مراجعه فرمایید.

برای دریافت نوبت از مرکز ارتودنسی دکتر مهدی رفیعی از طریق راه های ارتباطی کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با دکتر مهدی رفیعی به اینستاگرام متخصص ارتودنسی در اصفهان مراجعه کنید.

پیام بگذارید

نوبت دهی ۰۹۱۰۲۵۷۶۷۹۹